אמפטיה בעולמות העבודה

 אמפתיה (Empathy) = תהליך פסיכולוגי, רגשי-שכלי, שבו אדם מבין ומרגיש  את מצבו הנפשי של הזולת, מבין את נקודת המבט של הזולת. בשפת הדימויים הפסיכולוגית, מוסברת אמפתיה כמו "כניסה לנעליו של האחר". ויקיפדיה.

האמפתיה היא סוג של דחף מולד. היכולת האמפטית יכולה להתחזק או להיחלש לאורך החיים בעקבות השפעות חיצוניות שמעצבות את האישיות או את ההתנהגות.

במאמר על אמפטיה של קרן צוריאל הררי (כלכליסט), מפורסמים מחקרים המציגים ירידה הדרמטית ביכולת האמפטית בשני העשורים האחרונים. 

הסיבות לירידה זו נעוצה בשינויים תרבותיים וטכנולוגים ברחבי העולם:

1. הרשתות החברתיות, עליה בתקשורת דיגיטלית וירידה בכמות ואיכות האינטראקציות של פנים מול פנים. 

2. האינטרנט, חשיפה מוגברת לתוכן של סבל בעולם, גורמת לירידה באמפטיה כדי לאלחש את הכאב.  

3. תוכניות בידור ופחות ספרים, ירידה ב תוכן מעמיק, שמאפשר להיסחף לעומק הפסיכולוגי והחווייתי של אחרים.

4. נרקסיזם,  מחליף את האמפטיה. כמעט לאחד מכל עשרה סטודנטים אמריקאים יש הפרעה אישיותית נרקיסיסטית. התופעה כל כך נפוצה,

 שיש המחברים אותה למאפייני דור ה - Y "עידן האני"


בחזרה לאמפטיה

יתכן וחלק מהתופעות החיוביות של משבר הקורונה, הוא החזרת הדגש לחשיבות האמפטיה בעולמות העבודה.

הרצון להכניס כישורים אמפטיים, כחלק מהתנהלות ארגונית נובע ממסקנות תהליכי מיתוג מעסיק בעת החדשה. 

ההבנה שניהול אמפתי בונה חיבורים אנושיים, וזה משהו שנדרש בעת האחרונה עוד יותר מתמיד כדרך לחבר עובדים, להתמודד עם צרכים אישיים, ולקדם מעורבות.

אמפטיה בניהול  זה להתייחס לאדם בכללותו ולא רק לתוצאות של העבודה שלו. כדי להעביר את המסר "הינך חשוב/ה". 

אמפטיה נוצרת כאשר מצליחים לתקשר לא רק מתוך נקודת המבט האישית שלי אלא מתוך התייחסות לעולמות של הצד השני.

היכולת להבין את נקודות המבט של האחר  - אמפטיה - היא מיומנות חשובה בניהול בצמתים הבאים:

  • לרתום שותפים לתהליכים, ולהשפיע על מנהלים וחלקים אחרים בארגון.
  • להתאים את המסרים באופן שיתקבל על ידי לנקודות המבט השונות.
  • להבין את השחקנים בפוליטיקה הארגונית ולהתנהל נכון.
  • לנהל עובדים באופן שמייצר עבורם בטחון פסיכולוגי, ויציבות.

כלים לאמפטיה טבעית

הדרך ללמוד לפעול מתוך אמפטיה עוברת ברכישת מיומנויות בארבעת השלבים הבאים:

1. להתחבר למי שאנחנו, להבין את הזהות שלנו והערכים שלנו ולגבש בטחון פנימי

2. לתת כבוד לצד השני, בלי קשר לדעותיו ועמדותיו לתת כבוד לאדם שהוא

3. פתיחות וסקרנות, לנקודת הבט של הצד השני, לרצות לשמוע

 4. למצוא מכנה משותף, כדי לייצר נקודות חיבור אותנטי

הכלים שאנחנו מציעות בסדנאות שלנו כוללים מבחני אישות כדוגמת mojotypes I mbti, מייצרים חיבור למיומנויות אמפטיות.

 דרך הכלים האלה ניתן לחזק את הבטחון הפנימי האישי הבהירות של הזהות האישית מצד אחד, וגם להבין את העולם של הצד השני מהצד השני.

הכלים חושפים את המשתתפים ל"שפה" ברורה נטולת שיפוטיות. 

שפה שדרכה קל לראות את ההבדלים הטבעיים בנו מבלי לשייך להם "דרמה" מיוחדת או אלמנטים של קונפליקט וחוסר הבנה.

דרך חדשה להסתכל על האחר מתוך נקודות החיבור והמכנה המשותף, מאפשרת נהול אמפטי ומייצרת תקשורת בריאה בממשקים השונים.