צוות מנצח בשפת המוג'ו

מחקרים מראים כי צוותים טובים גורמים לארגונים לשגשג ולהצליח.

כאשר יש צורך בסיעור מוחות, הקצאת משימות, חשיבה חדשנית, יצירתית וגמישה חלוקה לצוותי עבודה טובים משמשת בסיס לעשייה מוצלחת בארגון.

היתרונות של עבודת צוות טובה:

סיעור מוחות להחליף רעיונות ולהמציא דרכים יצירתיות לעשות דברים

מציאת את הפתרונות המתאימים ביותר בעבודה משותפת

עמידה בלוחות זמנים ועשייה איכותית 

סיוע בין חברי הצוות אחד לשני בזמן של אתגרים

חלוקה למשימות, ביצוע מהיר ויעיל יותר 

פיתוח תחושת חברות בדרך לפעולה למען מטרה משותפת 

פיתוח תחושת שייכות ומשמעות בקרב חברי הצוות

פיתוח אישי בהבנה התרומה המקצועית והייחודית

השלם גדול מסך חלקיו, יעילות ואפקטיביות

איך מנהלים צוות מצליח?

ההבדל הגדול בין ניהול עובדים לניהול צוות הוא ההבנה שהעובדים בצוות שונים האחד מהשני ונדרשת גמישות ניהולית המאפשרת פניה אישית לכל עובד ועובדת בצוות. ניהול גמיש הוא מה שמיצר בסופו של דבר את הלכידות הצוותית. בשפת המוג'ו לכל עובד ועובדת יש את מפת ההנעה הפנימית שלו. את גורמי המוטיבציה, מערך היכולות, החוזקות, האתגרים והערכים האישיים והייחודיים להם. כאשר מאפשרים לכל אחד ואחת מחברי הצוות, להיות במוג'ו שלהם, כלומר, במקום הזה שמאפשר פעולה מתוך גורמי המוטיבציה האישיים, אז נוצרת לכידות צוותית והצלחה הארגונית.

ניהול גמיש כזה מצריך לשים דגש על 3 תחומים עיקרים:

  1. אוטונומיה - כל חבר וחברת צוות רוצה להרגיש שיש לו חופש בביצוע המשימות בהתאם לאופן ההתנהלות האישי שלו. לכן, יש להגדיר את המשימה ולאפשר חופש פעולה בדרך הביצוע. כמו כן יש לפרט את היעד ומדדי ההצלחה, את מסגרת עבודה ואת המשאבים קיימים לביצוע המשימה. לאחר מכן לתת חופש פעולה לעשייה ואת האחריות על הביצוע. לאפשר לחברי וחברות הצוות להתמודד באופן עם האתגרים והפתרונות מצריך ניהול מבוזר סמכויות, להסכים להתמודד כמנהל עם טעויות אפשריות בדרך, במטרה לבנות צוות חזק.
  2. התפתחות - כל עובד ועובדת רוצים להרגיש שהם מתפתחים ומשתפרים. חברי וחברות הצוות רוצים להתפתח באופן אישי כבני אדם ובאופן מקצועי כמומחים בתחומם. אחד מתפקידי המנהל זה לתת את האפשרות להשתפר. במסגרת זו יש לאפשר משימות מתקדמות, לאפשר משובים איכותיים, לאפשר הכשרות ולימוד תכנים חדשים. 
  3. משמעות - כל אדם רוצה להרגיש שהוא משמעותי. כל אחד ואחת רוצים לדעת שיש משמעות לעבודה שלו או שלה. כל אחד ואחת רוצים לדעת שהם משפיעים. תפקיד המנהל/ת הוא לחבר את העובדים למשמעות הארגונית ולמשמעות האישית והתרומה הייחודית. כשמקפידים על שיח שמראה לעובדים ולעובדות את התרומה וההשפעה שלהם, זה יוצר משמעות עבור הארגון, הצוות העובדים. הדרך לעשות זאת היא לתת לצוות להרגיש שהם חלק ממשהו גדול, לחבר לחזון הארגוני, להצלחות בשטח, לחבר לתרומה של העשייה ללקוחות. 

מהו הצעד הראשון בניהול הצוות?

צעד הראשון הוא למפות את הצוות.

צוותים מצליחים הם כאלה שחברי וחברות הצוות מראים באופן בולט 2 מדדים קריטיים : ביצועים גבוהים וגישה חיובית לארגון ולמשימות.

כאשר אנשים ונשים  מציגים ביצועים גבוהים וגישה חיובית ותורמת, ניתן לומר שהה יכולים להיות חברי  צוות טובים והם נכס לארגון.

 כאשר אנשים ונשים  מציגים ביצועים גרועים וגם גישה שלילית ורעילה ניתן לומר שהם נטל לארגון וההחלטה המתבקשת היא להוציא אותם מהצוות.

כאשר אנשים ונשים  מציגים  ביצועים גבוהים, אך גישה שלילית יש להכשיר אותם כדי שיתאימו לצוות על ידי הדרכה לשיפור הגישה

כאשר אנשים ונשים  מציגים  ביצועים נמוכים וגישה חיובית יש להכשיר כדי שיתאימו לצוות על ידי הדרכה מקצועית

לאחר שממפים את הצוות ניתן להפשיל שרוולים לתוכנית פיתוח הצוות והניהול הגמיש


הסדנאות לפיתוח מנהלים מבוססות מוג'ו, מתמקדות בסוגיות אלה תוך שימוש במדדי המוטיבציה כפי שעולים בשאלונים אישים. 

כלים אלה מאפשרים לראות את האינדיבידואליות והייחודיות מצד אחד ואת החיבור לצוותים שהם נכס מהצד השני.